Jeżeli naszym celem jest zgubienie pięciu kilogramów to wcale nie trzeba sięgać po restrykcyjne diety. Krótkotrwała utrata wagi nie oznacza wcale, iż będzie to sposób skuteczny. Zdecydowanie lepiej podejść do osiągnięcia takiego celu z rozsądkiem i wprowadzić stałe zmiany w naszym trybie życia. Nie tylko stracimy wtedy zbędne kilogramy, ale też zachowamy potem pożądaną sylwetkę i nie zagrozimy naszemu zdrowiu, a wręcz poprawimy kondycję organizmu

Jak schudnąć bez efektu jojo?

Wiele osób stale się odchudza, lecz stosuje do tego niewłaściwe metody, co skutkuje tym, iż ich waga regularnie się waha – raz tracą na wadze, by moment później z powrotem na niej przybrać, często ponad stan wyjściowy. Prowadzi do tego większość skrajnych diet, które nie uczą niczego względem zdrowych nawyków żywieniowych i nie mają wiele wspólnego z zasadami zdrowego odżywiania.

Diety typu 1000 kalorii czy inne skrajne odmiany sprawiają, że drastycznie traci się na wadze, lecz można jednocześnie poważnie zaszkodzić swojemu zdrowiu, a większość takich osób i tak powraca potem do dawnej wagi. Wynika to z faktu, że takie osoby nie nabywają świadomości tego jak powinno wyglądać odżywianie, więc powracają do starych nawyków i kończy się to efektem jojo. Lepiej świadomie podejść do procesu odchudzania i przełożyć go na nowe nawyki żywieniowe, które wprowadzimy na stałe. W ten sposób nie tylko pozbędziemy się kilku kilogramów wagi, ale w przyszłości unikniemy ich odzyskania. 

Rozsądny bilans energetyczny to podstawa przy chudnięciu

Nasze zapotrzebowanie na kalorie uzależnione jest od wieku, wzrostu, masy ciała i płci. Dodatkowym aspektami które trzeba jednak brać pod uwagę jest tryb życia (czy pracujemy fizycznie czy w trybie siedzącym) oraz jaka jest nasza aktywność fizyczna. Dopiero uwzględnienie wszystkich tych czynników pozwala określić realną ilość kalorii jakiej potrzebuje dziennie nasz organizm i dopiero od tej wartości należy wychodzić względem chudnięcia.

Do zrzucenia 0,5-0,75 kilograma tygodniowo wystarczy przyjmować o 200-300 kalorii mniej niż wynosi rekomendowana dla nas suma bilansu. Nie są to może spektakularne zmiany, lecz takie chudnięcie przebiega w zdrowy i prawidłowy sposób. Deficyt ten można delikatnie zwiększyć, lecz nie powinno się tracić więcej niż kilogram wagi tygodniowo – zwykle pierwszy tydzień odchudzania daje największe efekty, lecz wynika to z utraty wody.

Gdy osiągniemy zadowalający nas efekt powinniśmy stopniowo zwiększać liczbę kalorii, dochodząc do naszego optymalnego zapotrzebowania. Późniejsze pilnowanie się tej granicy pozwoli na utrzymanie się takiej wagi, dzięki czemu cały proces chudnięcia okaże się naprawdę skuteczny. Istotne jest także to, by przy tym wszystkim spojrzeć na swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe i wprowadzić poniższe zasady. 

Regularność posiłków ma ogromne znaczenie w regulacji wagi

Wydawać by się mogło, że by schudnąć trzeba jeść jak najmniej, lecz jedna z podstawowych zasad chudnięcia brzmi by jeść regularnie. Wprowadzając do swojej diety najlepiej pięć posiłków dziennie (trzy większe i dwie przekąski) będziemy stymulować nasz metabolizm, unikniemy nagłych napadów głodu, a co za tym idzie podjadania. To ostatnie jest natomiast częstą przyczyną tycia. Ilość posiłków można dopasować pod kątem rytmu swojego dnia i mogą to być również trzy czy cztery pory jedzenia, jeżeli naszemu organizmowi to odpowiada i nie odczuwamy głodu. Zachowując regularność posiłków mamy też większą możliwości kontrolowania ilości spożywanych kalorii, a to jest w końcu kluczowe względem skutecznego chudnięcia. Jedzenie powinno być również zróżnicowane, by dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

Wypracowanie swojego rytmu dnia nie oznacza, iż dzień w dzień musimy spożywać posiłki dokładnie o tej samej godzinie – dobrze byłoby jednak by były to po prostu stałe pory dnia, do których przyzwyczai się nasz organizm. Istotne jest także to by jeść śniadanie do godziny po przebudzeniu się, a kolację nie później niż dwie-trzy godziny przed snem. 

Rezygnuj z fast-foodów, a schudniesz!

Jednym z największych kroków w stronę chudnięcia i nie przybierania ponownie na wadze jest ograniczenie do minimum, a najlepiej całkowite zrezygnowanie z dań typu fast-food. Jest to bomba kaloryczna nie podparta zwykle prawie żadnymi wartościami odżywczymi. W ich składzie znajduje się bowiem głównie tłuszcz oraz wysoko przetworzone węglowodany, które sprawiają, iż chcemy jeść ich coraz więcej, a poczucie sytości trwa potem krótko. Jest w nich także mnóstwo soli, która powoduje zatrzymywanie się wody w organizmie i obrzęki. Przez wstrzymywanie wody w organizmie dochodzi z kolei do wahania się wagi naszego ciała. Oprócz typowych fast-foodów dotyczy to również wielu dań gotowych oraz słonych przekąsek (np. chipsów). 

Picie wody i unikanie słodkich napojów w walce z kilogramami

Odchudzanie picie woda

Wśród podstawowych zasad nie tylko odchudzania, ale i ogólnie zdrowego odżywania jest picie przynajmniej dwóch litrów wody dziennie. Nie tylko gasi ona pragnienie, ale pomaga w oczyszczaniu naszego organizmu z toksyn. Najlepiej natomiast całkowicie porzucić spożywanie słodkich napojów gazowanych, bowiem są to puste kalorie. W praktyce mimo dużej kaloryczności nie dają uczucia sytość, a duża ilość cukru w nich zawarta powoduje duże wyrzuty insuliny. Skutkuje to blokowaniem się spalania tłuszczu i odkładaniem dodatkowej tkanki tłuszczowej. Dużo cukru znajduje się również w gotowych sokach, dlatego zdecydowanie lepiej jest pić takie świeżo wyciskane i nie dodawać do nich żadnych substancji słodzących. 

Zastąp gotowe słodycze zdrowymi przekąskami

Słodycze w sklepach to podobnie jak gazowane napoje kolejne źródło pustych kalorii. Są pełne wysoko przetworzonych węglowodanów, cukru oraz tłuszczy, przez co przypływ energetyczny trwa po nich bardzo krótko, podczas gdy odkładają się w naszym organizmie i powodują tycie. Nie oznacza to jednak, że osoby uwielbiające słodkości muszą całkowicie z nich zrezygnować – istnieje bowiem wiele dietetycznych przepisów na bazie owoców czy zdrowych produktów, które pozwalają przygotować sobie smaczne i nieszkodliwe przekąski, które z powodzeniem mogą zastąpić słodycze kupowane w sklepach. 

Aktywność fizyczna i sen ma niebagatelne znaczenie

Odchudzanie ćwiczenia

Odpowiednia dieta i aktywność fizyczna to dwa aspekty, które powinny ze sobą współgrać, jeśli chodzi o zdrowe i skuteczne odchudzanie. Obecnie wiele osób pracuje siedząc, po czym w taki sam sposób odpoczywa w domu, co ma bardzo zgubne skutki względem ogólnego stanu organizmu, ale i wagi. Poprzez aktywność nie tylko spalamy kalorie, ale też poprawiamy kondycję i stymulujemy wytwarzanie przez organizm hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie radości oraz niwelowanie stresu. Jeśli dana osoba nie miała specjalne doświadczenia ze sportem to wystarczy nawet postawić na spokojną jazdę na rowerze i spacery, byle odbywało się to codziennie przez przynajmniej kilkadziesiąt minut. Nie można też zapominać o odpowiednio długim (około siedmiu godzin) i regularnym śnie, bowiem wpływa on na metabolizm i równowagę hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie sytości oraz głodu.

Stosując się do tych zasad i wprowadzając stałe zmiany w naszych codziennych nawykach nie tylko z powodzeniem schudniemy pięć kilogramów, ale też zrobimy to w sposób zdrowy i skuteczny, bowiem zdołamy potem utrzymać nową wagę. 

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Porady J8.pl
Average rating:  
 1 reviews
by emilka on Porady J8.pl

no to zaczynam... 😀