Niewątpliwie słyszałeś o dobroci medytacji na ludzki umysł. Jej praktykowanie pomaga w uzyskaniu wewnętrznego spokoju, wzmacnia ducha i poczucie samoświadomości. Jednak wiele osób traktuje techniki medytacyjne jako kolejną, potencjalnie przydatną rzecz, na którą nie potrafią znaleźć czasu. Winowajczynią tego jest próg wejścia, którego wymaga nieco zaangażowania i czasu. Jak zacząć medytację i uczynić z niej stały element naszego życia?

Każda początkująca osoba, która zaczyna przygodę z medytacją ma w głowie wiele pytań dotyczących właściwych i skutecznych technik, które warto praktykować. Jednak na tym etapie ważniejsza będzie praca nad systematycznością i poznaniem swoich możliwości przed bardziej zaawansowanymi sesjami. Poniższe 7 porad podpowie Ci jak zacząć.

1. Wybierz techniki łatwe dla początkujących

Praktyka medytacji może być dokonywana na wiele różnych sposobów. Poszczególne techniki mogą okazać się zbyt trudne dla nowicjusze, więc na początku warto skupić się na tych, które są proste do opanowania.

  • Medytacja oddechowa To jest najprostszą i najbardziej podstawową forma medytacji. Wygodnie usiądź, zamknij oczy i skup się na głębokim, powolnym oddechu, najlepiej przez nos. Skoncentruj się na rytmicznych wdechach i wydechach. Ta metoda jest świetnym przygotowaniem Twojego mózgu do zatrzymania go w teraźniejszości. 
  • Medytacja chodzącaWszelka medytacja ruchowa, jest bardzo pomocna dla osób, którym ciężko jest skoncentrować się w jednej pozycji. Powolny spacer będzie dla początkujących. Karm swoje zmysły z osobna tym co widzisz, słyszysz i czujesz oraz nie dopuszczaj do swojej głowy żadnych innych myśli. 
  • Medytacja z mantrą To nic innego jak siedzenie w ciszy i ciche powtarzanie w swojej głowie słowa lub dźwięku zwanego mantrą. Jeśli wypowiadasz je na głos, staje się ona medytacją śpiewaną. Taka praktyka będzie skuteczną barierą, niedopuszczającą niepotrzebne bodźce do Twojego umysłu. Nie bój się ewentualnego braku rezultatu na początku sesji i pozwól, aby Twoje myśli swobodnie dryfowały.
Polecane:  Domowe sposoby na przeziębienie

2. Zacznij od trzech minut

Dla wielu trzy minutowa medytacja może wydawać się śmiesznie prosta, jednak dla początkujących, którzy nigdy wcześniej nie mieli z tym styczności, będzie to idealna długość, aby „spróbować z czym to się je”. Trzy minuty dziennie każdego dnia przez cały tydzień pomogą w wyrobieniu w sobie regularności.

Jeżeli poczujesz się dobrze z tym czasem, stopniowo zwiększaj go każdego tygodnia. Nim się obejrzysz, w ciągu kilku tygodni będziesz w stanie medytować przez 30 minut bez rozpraszania się. Jednak początkowo trzeba zacząć od mniejszych kroków.

3. Niech medytacja będzie pierwszą czynnością każdego ranka

Łatwo jest postanowić sobie, że będzie się medytować każdego dnia, jednak wykonanie tego nie zawsze jest takie proste. Medytacja może zostać częścią Twojej porannej rutyny. Taka praktyka przed właściwym rozpoczęciem dnia, pozwoli Ci uniknąć tego, że codzienne obowiązki będą Cię powstrzymywać przed znalezieniem odpowiedniej chwili. Nie ma jednak najlepszej pory na medytacje i nie koniecznie musi być to poranek.

Odpowiedni moment to taki, na który możesz sobie pozwolić. Jeżeli nie chcesz medytować rano, warto wspomagać się przypomnieniami w postaci notatek lub alarmów w telefonie, takie działa pomogą zachować systematyczność, tak ważną na pierwszym etapie praktykowania medytacji.

4. Nie zastanawiaj się nad miejscem medytacji

Wiele osób przed rozpoczęciem medytacji martwi się tym gdzie usiąść, jakiej poduszki użyć i innymi nieważnymi kwestiami. Zacznij od zwyczajnego siedzenia na krześle lub na kanapie.

Rozłożenie się na ziemi ze skrzyżowanymi nogami wcale nie jest koniecznością. Gdy będziesz szykować się na długie sesje dopiero wtedy możesz zwracać większą uwagę na optymalną pozycje. Tak naprawdę wszystko co potrzebujesz to cisza i wygoda.

5. Wyciągaj wnioski

Gdy pierwszy raz spróbujesz medytacji oceń jak wpłynęło to na Ciebie. Jak czuje się Twoje ciało? Czy poprawiła się jasność Twojego myślenia? Czujesz się bardziej skoncentrowany? Świadomość efektów medytacji jest bardzo ważna w tej praktyce i pomaga Ci dostosowywać kolejne sesje pod jak najlepsze rezultaty.

Polecane:  Zasady zdrowego odżywiania

6. Wróć, kiedy zaczniesz błądzić

Z pewnością nie z początku trudno będzie Ci uniknąć rozproszenia. To niemal absolutna pewność. Nie ma z tym żadnego problemu. Kiedy zauważysz, że Twój umysł błądzi w niepożądanym kierunku, nie neguj tego i bez presji oczyść swoje myśli skupiając się na oddechu.

Dobrym sposobem jest liczenie wdechów i wydechów, a potem zaczęcie od nowa. Jeśli i to nie pomoże, nie pozwalaj sobie na frustracje, gdyż jest to całkowicie normalne, szczególnie na początku.

7. Nie przykładaj dużej wagi do oczyszczania umysłu

Dużo ludzi myśli, że medytacja jest resetem dla naszych myśli i oczekuje od niej właśnie takiego działania. To czasami może się zdarzyć, ale bardziej jako dodatkowy efekt, który nie jest celem samym.

Nasze mózgi są zapracowanymi fabrykami myśli, więc nie możemy ich po prostu wyłączyć. Sesje medytacji w początkowym okresie powinny być nastawione przede wszystkim na poprawę koncentracji i zwiększenie samoświadomości.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Porady J8.pl
Average rating:  
 0 reviews