Problemy z wysypianiem się

Zdarzało ci się budzić zupełnie niewyspanym mimo zalecanych 7-8 godzin snu? Poranne wstawanie jest mocno uzależnione od tego jak się do tego przygotujesz wieczorem. Warto przeanalizować swoje poranne i wieczorne rytuały i zmienić je w taki sposób żeby sen stał się odpoczynkiem, a poranki dodawały energii, z której będziesz mógł korzystać cały dzień.

Co pogarsza jakość zasypiania?

Przede wszystkim zastanów się co robisz przez ostatnią godzinę przed pójściem spać. Czy dajesz sobie ten czas na wyciszenie organizmu, relaks i podsumowanie całego dnia? A może przeglądasz internet, bo w ciągu dnia nie było na to za dużo czasu? Jeśli właśnie telefon towarzyszy ci tuż przed snem, natychmiast zmień ten nawyk.

Telefon jest jednym z rozpraszaczy, które sprawiają, ze twój mózg zamiast się zrelaksować i przygotować do odpoczynku, odbiera mnóstwo bodźców, które go niepotrzebnie pobudzają. Zamiast czytać kolejne wstrząsające informacje ze świata, sięgnij po książkę lub po prostu się zrelaksuj.

Twój mózg był przez cały dzień atakowany niezliczoną ilością bodźców: dźwięków, informacji, efektów wizualnych. Zanim nagle się wyłączy, pozwól sobie na wyciszenie emocji i wrażeń całego dnia.

Uprawiaj sport

Utrzymanie odpowiedniej kondycji jest ważnym elementem zdrowia psychicznego i fizycznego. Nie musisz biegać ani uprawiać crossfitu 5 razy w tygodniu. Wystarczą regularne i odpowiednie dla ciebie ćwiczenia, które poprawią jakość twojego samopoczucia.

Wybierz taką dyscyplinę, która będzie ci sprawiała przyjemność, dzięki temu stanie się ona nieodłącznym elementem twojego dnia. Oprócz regularnych ćwiczeń, które pomagają w utrzymaniu równowagi i zdrowia, warto zachować aktywność każdego dnia.

  Jak zapewnić sobie dobry sen?

Nawet jeśli nie masz w planach w danym dniu treningu, wybierz się na spacer, przewietrz umysł, zrelaksuj się zamiast siedzieć przed telewizorem.

Zwróć uwagę na to co jesz

Niezależnie od tego jak się odżywiasz, zadbaj o to co jesz przed snem. W odstawkę powinny pójść wszystkie słone przekąski, kaloryczne dania oraz słodycze. Jeśli zjesz przed snem zbyt obfity posiłek, ciężej ci będzie zasnąć.

A kiedy się to uda, organizm będzie zbyt skupiony na procesach trawiennych żeby odpocząć. Najlepiej zjedz coś lekkiego do 2h przed zaśnięciem. Unikaj też wieczornego picia kawy, bo niepotrzebnie pobudzisz organizm zamiast przygotować go do snu.

Jak się wyspać

Alkohol również nie jest wskazany – mimo, że zasypiasz z łatwością to jakość snu jest nieporównywalnie gorsza z kolejnymi godzinami. Sen po alkoholu jest zbyt płytki żeby organizm mógł się w pełni zregenerować. Najlepszym rozwiązaniem będzie szklanka wody niegazowanej.

Najlepszym rozwiązaniem będzie zbilansowana dieta, w której nie zabraknie warzyw, owoców, chudego mięsa oraz pełnowartościowych produktów zbożowych. Zadbaj o urozmaicenie w diecie i zapewnij sobie wszystkie niezbędne witaminy i minerały.

Jak poprawić jakość poranka?

Przede wszystkim nie włączaj drzemek i wstań jak tylko zadzwoni budzik. Kolejne minuty dosypiania sprawiają, że tylko pozornie śpisz, a twój mózg jest w opcji czuwania. W efekcie budzisz się bardziej zmęczony niż miałoby to miejsce po pierwszym budziku.

Dodatkowo warto od razu zmienić pozycję żeby mózg wiedział, że pora wstać. Jeśli nie chcesz jeszcze wychodzić z łóżka, po prostu usiądź, taka zmiana wystarczy żeby organizm otrzymał jasny sygnał, że dzień się już zaczął. Dostarcz też organizmowi odpowiednią ilość światła słonecznego, zaraz po przebudzeniu odsłoń okna lub zostaw odsłonięte przed zaśnięciem.

Zrelaksuj się

Nie przenoś zmartwień i rozterek do łóżka, to jest miejsce na relaks i odpoczynek. Jeśli czeka cię ważny lub trudny dzień, zaplanuj go sobie wcześniej, najlepiej ze wszystkimi szczegółami, żeby nic nie zaprzątało ci głowy wieczorem.

  Sposoby na przetłuszczające się włosy

Jeśli masz problem z uporządkowaniem myśli, zastanów się nad prowadzeniem dziennika, takie rozwiązanie pozwoli ci się pozbyć wszystkich negatywnych z całego dnia i pozwoli się oczyścić.

Bądź pozytywny!

To jak zaczynasz dzień ma spory wpływ na to jak go zakończysz. Jeśli chcesz sobie zapewnić energię i uśmiech na cały dzień, zacznij już od rana. Kiedy zadzwoni budzik, zamiast narzekać, ze już pora wstać, zastanów się jakie wyzwania i przyjemności spotkają cię w tym dniu.

Pozytywne nastawienie

Może będzie to pochwała dla pracownika, zaplanowany rodzinny spacer, a może wieczorem masz randkę? Pozytywne nastawienie ma ogromny wpływ na jakość życia, nie warto więc skupiać się na narzekaniu. Im więcej się uśmiechasz, tym bardziej udany staje się twój dzień. Zasypiaj i budź się z uśmiechem.

Zasady, które warto wprowadzić żeby być wypoczętym

  • Przez godzinę rano i wieczorem nie korzystaj z telefonu ani z żadnego innego urządzenia elektronicznego, które sprawi, że twój mózg będzie pobudzony mnóstwem bodźców zewnętrznych. Daj sobie czas na wieczorny relaks i poranne rozbudzenie się ze snu. To dobry nawyk, który sprawi, że się zrelaksujesz i oderwiesz od tego co czeka cię w ciągu całego dnia

  • Zacznij ćwiczyć – sport spełnia ważną rolę w utrzymaniu odpowiedniej kondycji psychicznej i fizycznej. Regularna aktywność wpływa pozytywnie nie tylko na ciało, ale także na jakość snu. Staraj się unikać ćwiczeń tuż przed położeniem się spać– to niepotrzebnie rozbudzi organizm.

  • Unikaj zbyt obfitego posiłku wieczorem i najlepiej zjedz coś około 2h przed snem. Niewskazana jest również kawa czy napoje gazowane. Sięgnij po szklankę wody.

  • Zadbaj o otoczenie – wieczorem otwórz okno i przewietrz sypialnię. Zwróć też uwagę na stan pościeli.

  • Bądź regularny – kładź się spać i wstawaj o tej samej godzinie, pozwoli to twojemu organizmowi przyzwyczaić się do rytmu dnia i wskaże stałe pory odpoczynku/

  • Zaczynaj dzień pozytywnie! Jeśli chcesz mieć energię na cały dzień, postaraj się rozpoczynać każdy poranek uśmiechem i pozytywnym nastawieniem. Im lepiej zaczniesz dzień, tym przyjemniejszy będzie.