Strona statyczna czy oparta o system CMS?

Zanim stworzymy własną stronę internetową, warto zastanowić się nad jej przeznaczeniem. Istnieją bowiem dwa rodzaje stron – pierwsze z nich to strony statyczne, drugi to strony oparte o system CMS (Joomla, WordPress). W pierwszym przypadku właściciel strony może ingerować w jej zawartość, jednak zmiana treści jest stosunkowo trudna.

W przypadku stron opartych o system CMS wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego i w prosty sposób edytować informacje na stronie. Niemniej jednak koszty wykonania takiej strony mogą być nawet o 70% wyższe, niż w przypadku stron statycznych.

Koszt projektu graficznego

Strona internetowa musi posiadać projekt graficzny. Cena za jego wykonanie waha się w przedziale od 2 000 do nawet 20 000 zł. Skąd taka różnica? Otóż w przypadku strony statycznej zapłacimy mniej, bo od 2 000 do 7 000 za projekt. Cena rośnie w przypadku stron opartych o system CMS i wynosi wtedy od 5 000 do 20 000 zł.

Górny przedział cenowy dotyczy indywidualnych projektów stron, na które decydują się zwykle profesjonalne firmy stawiające na reklamę internetową. Często w cenę wliczone jest również pozycjonowanie strony internetowej.

Współpraca z agencją reklamy

Agencja reklamy

Jeśli chcemy postawić na projekt i jego wdrożenie wykonane przez profesjonalną agencję reklamy, to musimy liczyć się z kosztami rzędu kilkunastu tysięcy złotych za stronę internetową.

Zwykle bowiem do stworzenia naszej strony powołany jest specjalista, który posiada dużą wiedzę z zakresu reklamy, optymalizacji SEO, grafiki komputerowej. Na współpracę z agencją reklamy powinny zdecydować się w szczególności duże firmy, które chciałyby rozpocząć sprzedaż internetową. Profesjonalnie wykonaną stronę łatwiej jest przekształcić bądź połączyć ze sklepem internetowym.

  Domowe sposoby na rybiki cukrowe

Pomoc freelancera

Projektowaniem stron internetowych zajmują się również freelancerzy, czyli osoby tak zwane samozatrudnione. Na współpracę z nimi warto zdecydować się, gdy chcemy stworzyć stronę internetową, jednak niekoniecznie ma ona być bardzo rozbudowana.

Wiele stron stworzonych jest wyłącznie w celach informacyjnych. Co więcej, ich właściciele często mają znacznie ograniczony budżet. Z pomocą przychodzą wtedy freelancerzy, którzy pobierają nieco mniejsze wynagrodzenie, niż agencje reklamy.

Stworzenie profesjonalnej strony internetowej przy pomocy freelancera może bowiem kosztować nie 20 000, a 15 000 zł. Jeśli zaś chodzi o proste strony, to ich koszt wyniesie do 3 000 zł. 

Nie tylko projekt

Poza samym projektem strony internetowej bardzo ważne jest jej odpowiednie pozycjonowanie. Czasami jest ono wliczone w cenę projektu, czasem musimy zapłacić za nie oddzielnie. Ile kosztuje pozycjonowanie? Jeśli działamy w konkurencyjnej branży, to nawet 6 000 zł rocznie.

Jeśli jednak wpadamy w niszę rynkową, to pozycjonować stronę możemy nawet o połowę taniej. Cena zależy również od tego, z kim będziemy współpracować. Tutaj ponownie – freelancer pobierze niższe wynagrodzenie, agencja reklamy nieco wyższe.

Ile kosztuje strona internetowa?

Koszt strony internetowej

Zgodnie z powyższym, ceny stron internetowych są bardzo zróżnicowane. Teoretycznie możemy przygotować ją we własnym zakresie – wtedy za projekt nie zapłacimy nic, nie licząc oczywiście pracy własnej.

Jeśli jednak zależy nam na przygotowaniu dobrej jakości strony, to musimy liczyć się z minimalnym kosztem kilku tysięcy złotych, a czasem nawet i kilkunastu tysięcy. Warto pamiętać, że wprowadzanie zmian na stronie będzie dodatkowo płatne (mowa oczywiście o większych zmianach, taki jak zmiana szaty graficznej, a nie o drobnych aktualizacjach). 

Niemniej jednak trzeba mieć świadomość, że w dzisiejszych czasach żadna firma nie jest w stanie obejść się bez dobrze wykonanej strony internetowej. Wydatki na nią warto więc potraktować w kategoriach inwestycji, a nie wyłącznie kosztu.