Prawa konsumenta – prawdy i mity

Obecnie działająca ustawa o ochronie konkurencji oraz klientów dopuszcza ewentualność bezproblemowego zakończenia postępowania prowadzonego poprzez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji oraz Konsumentów w obszarze działań w sytuacjach praktyk naruszających zbiorowe interesy klientów.

Stanowi o tymże podstawa art. 102 ustawy, jaki wprost nie tworzy znaczniejszych trudności interpretacyjnych. Co więcej, pokojowe rozwiązywanie sporów wynikłych na tle złamań praw konsumentów wydaje się wprost normalną formą ich realizowania. Ugoda, po pierwsze, byłaby znacznie szybsza w zestawieniu z tradycyjną formą administracyjną prowadzącą do wydania decyzji. Równocześnie byłaby ona efektem kompromisu uzyskanego poprzez inwestora oraz podmiot reprezentujący interesy klientów, co gwarantowałoby większą efektywność powziętych w tenże sposób zobowiązań.

Reklamacja może dotyczyć jedynie wad fabrycznych

Jest to mit. Odpowiedzialność sprzedawcy za materiał czy usługę dotyczy nie jedynie zamaskowanych wad fabrycznych. Użytkownik może reklamować zakup zawsze, jeśli nie nadaje się on do owego, do czego winien być stosowany czy ma pozostałe wady.

Czy można wymagać paragonu do reklamacji?

Paragon do reklamacji

Zdanie „Paragon jest podstawą reklamacji” bardzo zakorzeniło się w przepisach sklepów internetowych czy również opisach czynności reklamacyjnych. Stosujesz je u siebie? Czym szybciej je wyeliminuj! Wymaganie od klienta paragonu w toku reklamacyjnym jest nie jedynie sprzeczne z regułami prowadzenia biznesu „przyjaznego konsumentom”, jednak przede wszystkim jest sprzeczne z prawem. Polskie, czy europejskie prawo, nie wymagają by klient korzystający z rękojmi miał jakiś dokument zakupu, natomiast tymże bardziej przedstawiał paragon w oryginalnej postaci.

  Co na mrówki w domu?

Każdy dowód zakupu upoważnia do reklamacji. Prócz paragonu może to być więc faktura lub wydruk zatwierdzający płatność kartą finansową. Materiały owe należy trzymać poprzez dwa lata, tyle ponieważ trwa na ogół czas, w jakim można reklamować większość artykułów. Pamiętaj, iż paragony z czasem bledną. Należałoby zatem zrobić ksero.

Po odejściu od kasy reklamacja nie zostanie uwzględniona

Bez powątpiewania jest to fałsz. Jest to dosyć popularny jednak sprzeczny z prawem wybieg sprzedawców. Jeśli towar jest zły masz prawo przyjąć reklamację. Musisz to natomiast zrobić w danym czasie. W wypadku żywności – przed upływem daty przydatności do jedzenia, w wypadku materiału na wagę – w przeciągu 3 dni od zakupu. Kolejne produkty możesz reklamować w przeciągu dwóch miesięcy jednak nie później aniżeli 2 lata od zakupu. Sprzedający ma obowiązek uznać reklamację. Nie może cię odsyłać do wytwórcy.

Reklamacja materiału natomiast jego zwrot – poznaj prawa konsumenta

Reklamacja materiału oraz zwrot materiału to dwa wielokrotnie mieszane pojęcia. Należy dokładnie je rozróżnić. Zwrot towaru dotyczyć może nieszczęsnego zakupu oraz zależy od dobrej woli sprzedawcy. Pewne sklepy zgadzają się na przyjęcie towaru, jeżeli klient się rozmyśli, pozostałe nie. Sprzedający nie musi przyjąć nieprzemyślanego nabytku.

Reklamacja

Jednak z reklamacją towaru mamy do czynienia wówczas, jeśli bazą niezadowolenia użytkownika jest wada wyrobu, natomiast nie nieprzemyślany zakup. Zgodnie z nową regulacją o prawach konsumentach, klient od razu może sam zadecydować, czy chce, aby zły towar sprzedawca naprawił, wymienił czy oddał mu kapitały. Jednak zwrot wartości jest zawsze wariantem ostatecznym – można się o niego ubiegać jedynie wówczas, jeśli sprzedający nie miał szansy naprawy czy wymiany materiału.

Za towar zniszczony w sklepie musimy zapłacić

Jest to fakt. Jeśli strata powstała poprzez ciebie, np. z powodu bezmyślności. Jeżeli natomiast etiologią straty była ciasnota w sklepie czy złe ułożenie materiału sprzedawca nie może pociągnąć cię do winy.

  Czyszczenie zmywarki - najlepsze sposoby

Klient może oczekiwać na odpowiedź na reklamację latami

Należy na samym starcie obalić tenże właśnie mit, jaki to jest niezwykle wielokrotnie propagowany w naszym społeczeństwie. Sprzedawca ma na odpowiedź 14 dni kalendarzowych (nie roboczych!) oraz ani dnia dłużej. Jeśli w tymże czasie klient nie uzyska odpowiedzi na własną reklamację, uważa się ją za przyjętą poprzez sprzedawcę. 

Masz dodatkowe pytania? Dalej nie wiesz jakie prawa ma konsument? Czytaj kolejne nasze porady.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Porady J8.pl
Average rating:  
 1 reviews
by Gerald on Porady J8.pl

Ostatnio reklamowałem buty obyło się bez problemów.