Pozyskanie cennego pracownika do firmy nie jest łatwe, o czym przekonało się już wielu pracodawców. Na polskim rynku brakuje specjalistów w wąskich dziedzinach, przede wszystkim technicznych, ale też biotechnologicznych, finansowych czy IT.
Firmy z tych branż chcące uzupełnić swoje zespoły o wysokiej klasy fachowców nie mogą więc polegać wyłącznie na tradycyjnym modelu rekrutacji. Lepszym rozwiązaniem dla nich będzie skorzystanie z usługi headhuntingu, którą w swojej ofercie ma każda dobra agencja rekrutacyjna w Warszawie. Na czym właściwie polega headhunting? Kiedy warto skorzystać z tej metody?
Spis treści artykułu
Headhunting, czyli polowanie na najbardziej pożądanego pracownika
Świetnych specjalistów, niezależnie od tego, jaką dziedzinę reprezentują, łączy jedno: raczej nie szukają samodzielnie pracy, a już na pewno nie w sposób aktywny. Oznacza to, że nie zgłaszają się do standardowych procesów rekrutacji, nie odpowiadają na ogłoszenia firm opublikowane w Internecie czy prasie, nie wysyłają swoich CV do interesujących ich pracodawców. Dlaczego? Ponieważ nie muszą.
Niedobór wykwalifikowanej kadry na rynku powoduje, że firmy same docierają do najlepszych pracowników i przekonują ich, aby przyjęli propozycję zatrudnienia. Opisani wcześniej specjaliści nie mają więc potrzeby aktywnego poszukiwania pracy – to praca znajduje ich. Otrzymują wiele telefonów i maili od pracodawców zainteresowanych podjęciem z nimi współpracy, dzięki czemu – pisząc kolokwialnie – mogą przebierać w ofertach, odważnie negocjować stawkę wynagrodzenia oraz różnego rodzaju bonusy.
Pracodawcy mają jednak ograniczone możliwości w zakresie docierania do najlepszych kandydatów. Dużo lepiej radzą sobie z tym profesjonalne agencje rekrutacyjne oferujące usługę headhuntingu. Dobrym przykładem będzie tutaj agencja Verita HR z Warszawy, która ma aż 97% pozytywnych opinii klientów i specjalizuje się w headhuntingu na stanowiska IT, finansowe, dla branży bankowej oraz centrów usług wspólnych – SSC i BPO.
Technikę headhuntingu wykorzystuje się głównie w przypadku obsadzania stanowisk wyższego szczebla (np. managerskich) oraz w celu przekonania do zmiany miejsca zatrudnienia dobrego specjalisty, mającego rzadkie kwalifikacje zawodowe, niezbędnego w zespole klienta agencji rekrutacyjnej.
Jak agencja rekrutacyjna dociera do kandydatów?
Każda firma rekrutacyjna ma własne metody, które stanowią tzw. kuchnię pracy agencyjnej. Istnieją natomiast pewne uniwersalne zasady, które pozwalają dość szybko wyszukać najatrakcyjniejszych pracowników oraz rozpocząć z nimi negocjacje.
Podstawą jest wykorzystanie różnych kanałów dotarcia do kandydata. Headhunting, w odróżnieniu od standardowego procesu rekrutacyjnego, jest aktywną formą poszukiwania pracownika. Wynajęta agencja robi wszystko, co możliwe, aby nawiązać kontakt z osobą mogącą spełnić oczekiwania klienta. Wykorzystuje do tego np. media społecznościowe, ale przede wszystkim opiera się na własnych kontaktach i doskonałej znajomości rynku pracy.
Po dotarciu do potencjalnego kandydata agencja składa mu propozycję wzięcia udziału w procesie rekrutacji na dane stanowisko. W zależności od ustaleń z klientem agencja może poprzestać na pośredniczeniu w kontaktach między nim a przyszłym pracownikiem lub przejąć wszystkie obowiązki związane z zatrudnieniem – w tym negocjować indywidualne warunki (wynagrodzenie, bonusy pozapłacowe, zakres obowiązków etc.).
Zadaniem agencji headhunterskiej nie jest tylko dotarcie do kandydata i złożenie mu propozycji pracy, ale też przybliżenie mu firmy klienta, zbudowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, przekonanie go, że zmiana miejsca zatrudnienia dobrze wpłynie na jego karierę.
Korzyści z headhuntingu
Headhunting nie tylko pozwala pozyskać bardzo wartościowego pracownika, który prawdopodobnie nie byłby dostępny dla firmy, gdyby ta zdecydowała się na standardowy proces rekrutacji. Jest to również doskonały sposób na wzmocnienie marki pracodawcy.
Pamiętajmy, że agencja rekrutacyjna świadcząca usługę headhuntingu musi zaprezentować swojego klienta w jak najlepszym świetle. Już sam fakt, że przedsiębiorcę obsługuje profesjonalna firma HR ma pozytywny wpływ na jego wizerunek i budzi zaufanie. To może się przełożyć na wzrost rozpoznawalności marki pracodawcy w branży, co z kolei ułatwi mu przeprowadzanie kolejnych procesów rekrutacyjnych.
Istotną zaletą headhuntingu jest również to, że pracodawca zatrudniający agencję rekrutacyjną może liczyć na pełną dyskrecję. Firmy miewają opory przed „podbieraniem” pracowników swojej konkurencji, obawiając się ostrej reakcji z jej strony oraz pogorszenia relacji w branży. Agencja headhunterska do samego końca działa tak, aby nie zdradzać tożsamości swojego klienta.
Jeszcze do niedawna z headhuntingu korzystały wyłącznie korporacje i duże firmy o międzynarodowym zasięgu. Obecnie ta technika rekrutacyjna zaczyna być standardem także w mniejszych przedsiębiorstwach, zwłaszcza w Warszawie, w której rywalizacja o najlepszych pracowników jest szczególnie zażarta.