Wielu uczniów ma problemy z nauką języka obcego. Niestety poziom wielu z nich jest bardzo niski. A przecież umiejętność posługiwania się językiem, choćby angielskim, jest we współczesnym świecie wręcz obowiązkowa. Swoją drogą niezależnie czy to matura, czy egzamin ósmoklasisty język obcy jest na nich wymagany. Co jednak zrobić, gdy dziecko ma problem z nauką języków obcych? Jak można mu pomóc?

Skąd tak wiele dzieci ma problem z nauką języka obcego? Dlaczego poziom ich wiedzy jest tak niski?

Dziś zastanowimy się, dlaczego tak wiele dzieci zna tak słabo np. język angielski, choć uczy się go od wielu lat. Rzecz jasna przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być czynniki biologiczne, ale te wymagają diagnozy, a potem procesów terapeutycznych. My raczej skupimy się na tym, dlatego dzieci tak niechętnie uczą się języków obcych.

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest naprawdę wiele. Czasem wynika to zwyczajnie z lenistwa, ale może być też związane z tym, że nauczyciele niespecjalnie od dzieci wymagają. Poziom nauczania jest słaby i to nie opinia, ale fakt. Wystarczy tylko wspomnieć, że podczas egzaminu ósmoklasisty arkusze były pełne błędnych odpowiedzi. Okazywało się nawet, że dzieci mają problem z podstawowymi czasami. Niestety wciąż dzieciaki uczą się tego samego.

Często zaczynają naukę języka obcego w pierwszej klasie, by znowu w czwartej uczyć się od początku tego samego. Rodzice mając możliwości posłania dziecka na zajęcia dodatkowe tego nie robią, a wiadomo nie od dziś, że im szybciej dzieci zaczną się uczyć języka obcego, tym lepiej się go nauczą. Oczywiście uczniowie też lubią bagatelizować lekcje angielskiego, bo skoro nauczyciel nie wymaga, to po co się uczyć. Jak więc można pomóc dzieciom, które mają problemy z nauką bądź też nie chcą się uczyć?

Systematyczność

Dzieci powinny mieć czas na szkołę, zdrowe jedzenie, rozrywkę, ale i naukę. Dlatego też trzeba pomóc im we właściwym zarządzaniu czasem. Oznacza to, że odrabiania lekcji i nauki nie można zostawić na wieczór czy noc. Dzieci nawet w wieku nastoletnim nie powinny uczyć się po nocach.

Taka nauka jest zwyczajnie nieefektywna, ale też rzeczywiście uczenie się nocą sprawia, że nie ma czasu na sen bądź tego czasu jest zbyt mało. W konsekwencji dzieci są niewyspane i nie potrafią się skupić na zajęciach lekcyjnych. Rodzice więc powinni pomóc dzieciom w tym, by miały czas na wszystko. Po szkole dzieci powinny zjeść obiad, chwilę odpocząć, a potem już odrabiać lekcje i uczyć się. Niby to mała zmiana, a efekty mogą być bardzo duże.

Pomoc

Każde dziecko jest inne. Jedne uczą się bardzo szybko, a inne potrzebują więcej czasu. Jednocześnie nauczyciel nie ma czasu podczas zajęć, by skupić się na wszystkich dzieciach, a to przekłada się na to, że niektóre zwyczajnie nie nadążają.

Skoro zauważyliście, że Wasze dziecko ma problem z nauką języka obcego, to nie możecie bagatelizować sytuacji i liczyć, że jakoś nadrobi. Trzeba mu pomóc. W takiej sytuacji nie ma sensu zapisywać dziecka na zajęcia w szkole językowej. Jedynym słusznych rozwiązaniem jest to, że pomożecie dziecku sami, a więc nauczycie go danego języka, albo też zapiszecie go na korepetycje.

Zobaczycie, że dzięki regularnej nauce Wasze dziecko napisze lepiej egzamin ósmoklasisty. Ciekawym wyborem są też aplikacje do nauki języka obcego. Ale wybierając apki musicie dzieciom pomagać, a nie liczyć na to, że sami zadbają o efektywną naukę. Przydatne są także dodatkowe zeszyty ćwiczeniowe czy repetytoria.

Małe zmiany, a duży efekt

Czasami niepozorne rzeczy mają duże znaczenie i rzeczywiście sprawiają, że dziecko może lepiej i szybciej się uczyć. I tutaj nie mamy na myśli chowania książek pod poduszką, lecz raczej zadbanie o zdrową dietę.

Dzięki niej dziecko będzie mieć więcej energii. Dieta powinna być lekkostrawna i bogata w warzywa. Jako przekąski dziecko może podjadać orzechy, ale bez soli czy innych niezdrowych panierek. Jeżeli macie fundusze, to warto zastanowić się nad wspólną wycieczką na kilka dni, choćby w czasie wakacji czy ferii do Anglii, by dziecko zdecydowanie lepiej oswoiło się z danym językiem i akcentem.