Jak dbać o siebie w czasie ciąży

Ciąża to wyjątkowy stan, więc wymaga wyjątkowego podejścia. Ciało ciężarnej kobiety i tworzące się w niej nowe życie to silnie zazębiona zależność. Rozwój płodu jest ściśle powiązany ze zdrowiem i samopoczuciem matki.

A z kolei prawidłowy przebieg ciąży i ogólny stan kobiety w ciąży rzutuje podwójnie pozytywnie na obie istoty. Skoro to takie ważne, czy też równie trudne do osiągnięcia? Niekoniecznie, wystarczy zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami i indywidualnie dostosować je do własnej osoby.

Zbilansowana dieta

Niemal podstawową sprawą, już od samego początku ciąży jest zdrowe odżywianie. Jak je rozumieć? Stosunkowo podobnie jak w powszechnych zaleceniach żywieniowych.

Istotą jest różnorodność żywienia; dostarczanie niezbędnych składników odżywczych w możliwe najbardziej naturalnej postaci, pozbawionej chemicznych polepszaczy; systematyczne i umiarkowane posiłki. Pamiętamy o jak największej ilości warzyw i owoców, ryb, drobiu, produktów zbożowych i nabiału.

Dieta w ciąży

Nie można jednak zapomnieć o kilku zastrzeżeniach odnośnie spożywania ich podczas ciąży. Z całą pewnością należy odstawić sery pleśniowe, surowe mięsa, owoce morza – źródła toksyn i bakterii, które dla dorosłej osoby nie są tak groźne jak dla rozwijającego się dziecka. Wskazane jest także ostrożne podejście do produktów zawierające duże ilości witaminy A, by jej nie przedawkować.

Jednak u każdej kobiety ten jadłospis będzie inny, choćby z racji “zachcianek ciążowych” spowodowanych silnymi wahaniami gospodarki hormonalnej. Odmienną sprawą będzie kwestia zdrowotna – wszelkie alergie pokarmowe czy inne anomalie mające wpływ na zmianę zasad żywienia, np. cukrzyca ciążowa.

Uogólniając, temat odżywiania w ciąży jest dość szeroki, więc trzeba podejść do sprawy indywidualnie, w porozumieniu z lekarzem, ale przede wszystkim w zgodzie ze swoim organizmem.

Aktywność fizyczna

Kolejną równie ważną sprawą jest zachowanie sprawności fizycznej. Także jest to ściśle spersonalizowana kwestia względem przebiegu ciąży, jednak należy o niej pamiętać.

Kondycja organizmu ciężarnej kobiety znowu warunkuje stan zdrowia jej samej, dziecka, a co więcej lżejszy przebieg ciąży i samej akcji porodowej. Co do tego ostatniego, zasadnicze jest zadbanie o elastyczność mięśni – przygotowanie ich na duży wysiłek.

Opieka medyczna

Niewątpliwie stan błogosławiony wymaga też sprawowania pieczy nad ciężarną przez lekarza i położną. Kluczowe jest regularne wykonywanie wszystkich niezbędnych badań zleconych przez doktora oraz wizyty kontrolne.

W ten sposób, na tyle na ile pozwala obecnie medycyna, będziemy mogli doglądać maleństwa i wykluczać wady rozwojowe. Jednak dla samej kobiety jest to tak duża rewolucja, że również jej stan zdrowia powinien być pod stałym nadzorem.

Zerwanie z używkami

Używki w ciąży

Dla większości z nas, konieczność zaprzestania spożywania alkoholu i palenia tytoniu jest rzeczą jasną. Warto mimo wszystko o tym przypomnieć, gdyż jest to bezpośrednie i bezdyskusyjne zagrożenie życia i zdrowia dziecka – już nie tylko osoby uzależnionej.

Ten temat powinien również skłonić do przemyślenia innych zachowań mających negatywny wpływ na rozwój płodu. Niewskazane w tym czasie jest tatuowanie ciała czy inne zabiegi uszkadzające skórę i powodujące stan zapalny. To samo dotyczy kontaktu ze szkodliwymi substancjami, które mogą przeniknąć do krwioobiegu.

Uzupełnianie wiedzy w walce w obawami i wątpliwościami

W dobie Internetu, mocno rozwiniętej dziedzinie medycyny i łatwym dostępie do fachowych porad oraz doświadczeń innych ludzi, możemy świadomie śledzić prawidłowość zmian w naszym organizmie. Dopytujmy bez obaw, że któreś pytanie powinno paść, bo w tym stanie zdrowie jest najważniejsze i nie wyróżnia nieodpowiednich wątpliwości.

Komfort psychiczny

Psychika nieodzownie jest powiązana z wszystkimi pozostałymi zasadami zdrowia w ciąży. Utrzymanie ich znacznie ułatwi pozytywne nastawienie, a z kolei determinacja w działaniu jest kluczem do właściwego stanu umysłu.

Kontrola wagi i ogólnego wyglądu

Rozpoczynając to zagadnienie, od razu porzućmy stereotyp o jedzeniu za dwojga. Ta mała istotka przecież nie ma takiego zapotrzebowania energetycznego jak dorosły człowiek.

I choć ten argument jest przeważający w tej sprawie, to uwagi wymaga też sama matka, która z nadmierną tuszą nie czuje się ani komfortowo ani zdrowo czy atrakcyjnie. Zbędnych kilogramów też niełatwo jest się później pozbyć, co odbija się już na zdrowiu fizycznym i często psychicznym, które jak wcześniej wspomnieliśmy jest fundamentalne.

Co więcej, nie strońmy od makijażu, ciekawej fryzury czy nowych ubrań, jeżeli to daje nam poczucie piękna i zwiększa samoocenę.

Planowanie nadchodzących zmian

Świadomość tego co dzieje się z naszym organizmem i w jaki sposób powinniśmy go pielęgnować w tym nadzwyczajnym czasie to następny krok do zdrowia w ciąży. Poniekąd musimy na nowo nauczyć się naszego ciała, odczytywać jego potrzeby i właściwie na nie reagować, nie zapominając o drugim człowieczku w jego wnętrzu.

Stopniowe wdrażanie się w to co nas czeka do czasu rozwiązania oraz jakie zmiany nastąpią tuż po narodzinach ponownie nawiązuje do zdrowia psychicznego.

Budowanie odpowiednich relacji z partnerem i najbliższymi, którzy będą obecni w życiu maleństwa

Większość kobiet w ciąży ten szczególny czas dzieli z osobami, które są dla nich największym oparciem i też które są ważne dla nadchodzącego dziecka. Zatem aspekty społeczne i emocjonalne zdecydowanie nie powinny odejść na drugi plan.

Wszystko nadal zmierza do zachowania równowagi między każdą z porad, gdyż tylko w takim przypadku możemy liczyć na pożądany efekt.

Odpoczynek, relaksacja

Ostatecznie, zabiegając o optymalną jakość życia nie zaniedbujmy fazy odpoczynku, wyciszenia. Regeneracja sił przy ulubionej muzyce czy dobrym filmie potrafią być zbawiennym zabiegiem dopełniającym dobrostan.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Porady J8.pl
Average rating:  
 1 reviews
by Paulina on Porady J8.pl

Jak szybko rzucić palenie w czasie ciąży? Tak z dnia na dzień się nie da