Problemy z ciśnieniem krwi

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że mogą mieć problemy z ciśnieniem krwi. Bywają ospali albo często boli ich głowa i odczuwają ogólny dyskomfort nie wiedząc, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. A może to być nieprawidłowe ciśnienie krwi.

Co warto o tym wiedzieć? Dlaczego warto samemu kontrolować ten parametr i zadziałać natychmiast, gdy jego nieprawidłowe wyniki zaczną mieć charakter permanentny?

Samodzielna kontrola ciśnienia nie jest trudna

Każdy, kto od czasu do czasu bywa u lekarza, choć raz widział w gabinecie ciśnieniomierz. Wiele osób raz na jakiś czas ma mierzone ciśnienie np. podczas badań okresowych do pracy. Jednak dzieje się to dość rzadko.

Dlatego warto w międzyczasie mierzyć sobie ciśnienie, zwłaszcza gdy ktoś czuje się źle, a nie zna przyczyny. Ciśnieniomierze są łatwo dostępne dla każdego – można je spotkać w wielu aptekach. Wystarczy umieścić w rękawie aparatu rękę zgodnie z przedstawioną na ciśnieniomierzu instrukcją i poczekać chwilę.

Wynik pomiaru zostanie wydrukowany i można go zabrać do domu. Na wydruku będzie dokładny pomiar oraz godzina i data jego wykonania.

Ciśnieniomierz w domu

Ciśnieniomierz można też mieć w domu. Urządzenia te nie są drogie i można je kupić w aptekach albo przez internet. Ciśnieniomierze dzielą się na analogowe i automatyczne, do działania których potrzeba energii elektrycznej z gniazdka lub z baterii.

Cisnieniomierz do mierzenia ciśnienia krwi

Niektóre urządzenia mierzą ciśnienie na ramieniu, a inne na nadgarstku. Który wybrać? Ten, który będzie najwygodniejszy dla danego użytkownika. Ważne jednak, aby mierzyć sobie ciśnienie regularne,  w podobnych porach doby, po odpoczynku po ostatnim wysiłku fizycznym (zazwyczaj wystarcza kwadrans).

Pomiaru należy dokonywać w pozycji siedzącej, najlepiej z podpartymi plecami.

Dlaczego właściwe ciśnienie jest takie ważne?

Zbyt wysokie ciśnienie, utrzymujące się także w spoczynku przez długi czas, może powodować różne dalsze kłopoty ze zdrowiem. Najczęściej to problemy z sercem i ryzyko zawału, ale też zagrożenie udarem. Natomiast samo nadciśnienie czasem występuje samoistnie – zwłaszcza od pewnego wieku, bywa że już po 40. – albo wiąże się z:

  • niezdrowym trybem życia: paleniem papierosów, nadużywaniem kawy, alkoholu, tłustych i słodkich potraw oraz soli

  • innymi chorobami, jak np. choroby nerek i nadnerczy

  • niektóre choroby tarczycy.

  Jak pozbyć się worków pod oczami?

Dlatego warto wykluczyć przynajmniej niektóre przyczyny podwyższonego ciśnienia, aby nie leczyć samego objawu, ale przede wszystkim jego powody.

Jakie jest właściwe ciśnienie krwi?

Warto pamiętać, że dla każdej grupy wiekowej właściwe ciśnienie krwi przybiera inne parametry – dotyczy to przede wszystkim dzieci i młodzieży w porównaniu do dorosłych:

  • noworodki – 60–95/30–60 mmHg (skurczowe / rozkurczowe)

  • niemowlęta – 90/60 mmHg,

  • małe dzieci – 95/60 mmHg,

  • dzieci w wieku szkolnym – 100/60 mmHg,

  • młodzież – 110/70 mmHg.

Natomiast u dorosłych, optymalnym prawidłowym ciśnieniem jest  120/80 mmHg, czyli wartości ciśnienia powinny mieścić się w wartościach: 100–139/60–89 mmHg (skurczowe / rozkurczowe).

Jeśli pomiar zaczyna notorycznie przekraczać wartości 150/90 mmHg, można mówić o nadciśnieniu, natomiast gdy wykazuje ona wartości niższe od 100/60 mgHg, mowa o niedociśnieniu. Za to ostatnie odpowiedzialne bywają problemy z sercem, odwodnienie, zaburzenia gospodarki hormonalnej oraz różne infekcje i towarzyszące im takie objawy jak biegunki i wymioty.

Utrzymujące się zbyt niskie ciśnienie także wpływa negatywnie na komfort życia, powodując m.in. senność i bóle głowy.

Jak zadbać o prawidłowe ciśnienie?

Przede wszystkim należy ustalić przyczynę odchyłów ciśnienia od normy i zacząć leczyć pod okiem lekarza wykrytą przypadłość. Niezależnie od powodu kłopotów z ciśnieniem, warto:

  • zadbać o zbilansowaną dietę; ograniczyć używki takie jak kawa czy alkohol oraz spożycie soli i cukru

  • ograniczyć lub rzucić palenie tytoniu

  • zmienić tryb życia na bardziej aktywny – aktywność fizyczną należy dostosować do wieku, płci i ogólnego stanu zdrowia i swoich możliwości

  • zadbać o właściwy poziom potasu i magnezu w organizmie – najlepiej poprzez właściwa dietę, ale też – jeśli trzeba – przyjmując je w lekach dostępnych w aptece

  • unikać stresujących sytuacji i nauczyć się radzić sobie ze stresem.

Trzeba też pamiętać, że wprowadzone w życie zmiany powinny mieć charakter permanentny. Oczywiście – jeśli pozwala na to stan zdrowia – czasem można pozwolić sobie na drobne grzeszki np. dietetyczne, jednak tylko od czasu do czasu.

Prawidłowe ciśnienie

Problemy, zwłaszcza z nadciśnieniem, mogą się pojawiać bez względu na tryb życia, tylko z powodu starzenia się organizmu. Dlatego im ktoś jest starszy, tym bardziej powinien kontrolować wartości swojego ciśnienia – najlepiej codziennie, dwa razy na dobę. Pomiar trwa krótko, więc nie wpływa negatywnie na porządek każdego dnia.

  Smażenie bez tłuszczu - jak to robić?

Pozwala natomiast sprawdzić, czy dana osoba postępuje właściwie dla zdrowia i ewentualnie sygnalizuje, kiedy warto zrobić dodatkowe badania i poradzić się lekarza, co jeszcze można zrobić dla dobra swojego organizmu.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Porady J8.pl
Average rating:  
 1 reviews
by Paweł on Porady J8.pl

Coraz więcej młodych ludzi ma problemy z wysokim ciśnieniem