Nauczanie dzieci liczenia – łatwe i przyjemne

Nauczyciele zazwyczaj zaczynają uczyć dzieci liczenia w przedszkolu i pierwszej klasie, ale można zacząć uczyć dziecko umiejętności matematycznych wcześniej. Umiejętności, których nauczysz swoje dziecko, mogą posłużyć jako podstawa, z której będzie ono mogło korzystać, gdy nauczyciele wprowadzą pojęcia matematyczne w przedszkolu.

Nauczanie dzieci liczenia może być łatwe i przyjemne dzięki zastosowaniu prostych strategii, które pomogą dziecku rozwinąć zamiłowanie do liczb. Nauczenie przedszkolaków liczenia zwiększy ich gotowość do opanowania innych pojęć matematycznych, które będą nauczane w przyszłości, takich jak dodawanie i odejmowanie.

Jednym ze sposobów na rozpoczęcie nauki jest powiedzenie dziecku, ile ma lat, trzymając w górze odpowiednią liczbę palców. Następnie poproś dziecko, aby zrobiło to samo. Jeśli dziecko nie jest gotowe na modelowanie tego zachowania, po prostu od czasu do czasu pokazuj mu, ile ma lat. W końcu samo zacznie podnosić prawidłową liczbę palców.

Nauka a wiek dziecka

Nauczenie dzieci liczenia to coś więcej niż tylko pomoc w poznaniu liczb od jednego do dziesięciu. Chodzi o to, by pomóc dzieciom zrozumieć znaczenie liczb. Dzieci poznają znaczenie liczb, gdy są na to gotowe. Na przykład dzieci w wieku od dwóch do trzech lat mogą przesuwać przedmioty podczas liczenia, ale mogą też liczyć do trzech, przesuwając cztery przedmioty.

Nauczenie dzieci liczenia

Świadczy to o tym, że choć dzieci znają liczby w kolejności, nie potrafią ich wykorzystać do liczenia. W tym wieku dobrze jest liczyć razem z dzieckiem, tak dla zabawy. Można liczyć kroki, gdy się po nich chodzi, albo autobusy, gdy przejeżdżają. Pomaga to dzieciom zacząć dopasowywać jedną rzecz do drugiej i podawać jej liczbę w miarę, jak ją wypowiadają.

Trzy- i czterolatki wciąż uczą się rozumieć ilość. Chociaż potrafią liczyć do pięciu, coraz lepiej rozumieją, co naprawdę oznaczają liczby. W wieku od czterech do sześciu lat dzieci potrafią dopasować liczby od jeden do dziesięciu do dziesięciu przedmiotów, co oznacza, że naprawdę liczą z sensem.

Potrafią rozwiązywać proste problemy, np. ile ciasteczek potrzeba, by każda osoba zjadła jedno. Gdy dzieci osiągną wiek od pięciu do siedmiu lat, potrafią już liczyć przedmioty i dopasowywać je do siebie, np. kładąc pięć znaczków na pięciu listach.

Nauka poprzez zabawę

Jeśli Twoje dziecko jest zmotywowane poprzez jedzenie przekąsek (a które dziecko nie jest?), jest to świetny sposób na naukę liczenia. Jeśli dziecko prosi o precelki, gumę do żucia, krakersy itp., poproś je, aby liczyło, ile im dajesz. Poproś, aby poprosiło Cię o określoną liczbę, a Ty podasz mu tę liczbę, gdy będzie liczyć.

Podczas zabawy poproś dziecko, aby liczyło zabawki, których używa. Jeśli bawi się klockami, Lego, lalkami itp., zawsze znajdzie się coś, co trzeba policzyć! Powiedz dziecku, żeby wyciągnęło wszystkie czerwone lub niebieskie zabawki i policzyło je. Określ jakiś kształt lub przedmioty, które mają znaleźć i policzyć. Gdy idziesz z dzieckiem po schodach, każ mu liczyć każdy stopień.

Możesz zacząć wypowiadać cyfry za każdym razem, gdy dziecko wchodzi na górę, a gdy nauczy się liczyć, upewnij się, że wypowiada je razem z Tobą. Poproś malucha, aby umieścił naklejki lub znaczki na kartce papieru i liczył je w miarę ich odkładania. Gdy skończy, niech policzy wszystkie naklejki razem. Tocz lub rzucaj piłkę w tę i z powrotem razem z dzieckiem. Licz z nim za każdym razem, gdy piłka opuszcza jego lub Twoje ręce.

Ciekawe sztuczki

Kup liczydło z dużymi, kolorowymi koralikami. Ustaw wszystkie koraliki w rzędzie po lewej stronie i pokaż dzieciom, jak mogą przesuwać po jednym koraliku w prawą stronę. Razem z nimi liczcie koraliki. Maluchy szybko pojmą tę koncepcję. Później możesz zaprosić dzieci do przesuwania jednego czerwonego koralika, dwóch niebieskich, trzech żółtych i tak dalej.

Nauka liczenia

Dzięki temu ćwiczeniu dzieci nie tylko nauczą się liczyć, ale także popracują nad swoją motoryką małą i będą ćwiczyć rozpoznawanie kolorów. Wytnij z białego kartonu ogromny tort urodzinowy i powieś go na ścianie. Z kolorowego papieru wytnij wąskie prostokąty, które będą symbolizować świeczki. Użyj masy klejącej, aby dodać po jednej świeczce na raz. Licz świeczki w miarę ich dodawania.

Dzieci uwielbiają latarki. Kup kilka kolorowych latarek. Wyłącz światło i baw się, włączając i wyłączając latarki wielokrotnie. Razem z grupą liczcie za każdym razem, gdy włączacie latarki. Możesz też użyć latarek jako reflektorów do oświetlania dużych liczb umieszczonych na ścianie. Nazwij liczby z dziećmi, które widzisz.

Zdolności matematyczne

Na początku warto zastanowić się, skąd się wzięła nasza zdolność do matematyki. Weźmy na przykład liczenie. Podobnie jak w przypadku tabliczki mnożenia i algebry, mamy tendencję do myślenia, że dzieci trzeba tego nauczyć. Neuropsycholodzy twierdzą, że nie – to instynkt.

Oczywiście, aby rozwinąć ten instynkt, musimy nauczyć się nazw i symboli liczb, ale ponieważ moduł liczbowy jest wbudowany w mózg, podstawowe liczenie przychodzi nam naturalnie. Odległe plemiona potrafią liczyć nawet wtedy, gdy nie znają słów na określenie liczb.

W matematyce, podobnie jak w języku, „dzieci zaczynają od małych zestawów startowych”, a ich zestawem startowym w matematyce jest moduł liczbowy. Istnieją też inne teorie – na przykład taka, że matematyka jest rozszerzeniem naszej świadomości przestrzennej.

Słowo ostrzeżenia – wszystko to nie oznacza, że dziecko jest skazane na bycie dobrym w matematyce lub nie. Wręcz przeciwnie, wszyscy rodzimy się gotowi do uczenia się matematyki – to, co dzieje się w ciągu pierwszych 9 lat, ustawia nas na właściwej pozycji.

Metoda Montessori

Zajęcia Montessori to holistyczna metoda pomagająca dzieciom w poznawaniu matematyki i liczenia przy użyciu praktycznych manipulatorów. To, co odróżnia je od innych metod, to samodzielne prowadzenie zajęć. Dorośli mogą je przygotować i poprowadzić, ale to od uczniów zależy, czy zaczną i doprowadzą je do końca.

Aby zaplanować ćwiczenie, należy być kreatywnym! Można wykorzystać różne materiały, więc zróbcie zbiór podobnych przedmiotów, najlepiej takich, które są jasne, kolorowe, łatwe do trzymania i liczenia!

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Porady J8.pl
Average rating:  
 2 reviews
by CZarna on Porady J8.pl

też uważam, że w zabawie siła

by Martucha on Porady J8.pl

Poprzez zabawę z dzieckiem wiele można osiągnąć